29 september 2010

Skogsnuminad


För alla oinvigda i musspråket kan jag tala om att "numinad" betyder promenad och just en sådan tog jag i måndags eftermiddag. Strosade i godan ro i skogen ett tag och plockade svampar av den karaktär ni ser på fotot nedan.

Jag är en riktig skogmulle och älskar naturen, tycker att det är så vackert och rofyllt. Fotograferade lite och letade efter skott från granen på bilden som är silvrig längst ut, tyvärr hittade jag inga små.

De här granarna ser ut som silvergranar och jag antar att de är planterade för länge sedan, i vilket syfte förstår jag inte för de är inte omskötta på något vis.

Helt plötsligt tittar jag ut över den angränsande ängen och får syn på 2 hästar alternativt kor, jag får panik och tänker att det inte finns något staket. Jag är nämligen rädd för hästar, de har så stora huvuden och bara tanken på att de skulle galoppera fram till mig var inte särskilt tilltalande.

Svårt att se är det också p g a av motljuset, men så ser jag att det så klart är 2 älgar som går och betar på ängen. Nu infinner sig en annan sorts panik och jag blir kylig som bara den, jag knäpper ett kort trots att jag inte ser något då jag har solen i ögonen. Sen drar jag mig sakta tillbaka längs kanten på ängen men dumma jag, inte behöver jag oroa mig. Älgarna är lika rädda som jag och drar som en avlöning när de får lukt på mig. ;-)

Vill ju passa på att berätta för de som inte känner mig att jag älskar älgar och brukar åka på älgsafari när vi är i Tyngsjö, men ärligt talat älskar jag älgarna när jag är i bilen och de i naturen. Kortet nedan är ju inte det bästa men visar ändå på hur nära eller långt ifrån (vilket du vill), älgarna var mig. Du bör nog förstora bilden om du ska se dem. *hihi*

Nu ska här sättas lite fart, jag målar andra ytterdörren den här veckan. Vore ju kul om det blev klart innan snön kommer. För övrigt har vi strålande sol även om det blåser kallt och jag plockar lite utomhus också mellan varven.

Önskar alla en lika fin dag som jag tänker ha!

5 kommentarer:

Jenny sa...

Hej Vännen!
Kan inte låta bli att fnissa lite åt din skräckfyllda numinad, hihi! Tur att de två älg-lirarna var så långt borta;)
(fast jag ska erkänna att jag oxå är lite rädd för skogens konung, iaf om jag möter en på nära håll:))

Ha en trevlig kväll på Gammelbo!

Kraaam Jenny

Unknown sa...

Fina bilder:) Sen skrattade jag lite om din kommentar om hästar. "Dom har så stora huvuden". Har inte älgar det;) När Moa var liten hade vi en tokig fjolårskalv som käkade jästa äpplen i trädgårdarna och blev packad! Hon jagade joggare och andra så dom fick skjuta henne....Kram!

Felix sa...

Här har vi nära till älgarna! De brukar komma in i trädgården lagom när älgjakten börjar och vinteräpplena är plockmogna. Så det vill till att hinna plocka äpplena INNAN älgarna kommer. Det kanske är dags nu...
Du kan läsa mer om älgarna här: http://tigerstassemarker.blogspot.com/2010/05/algar.html

Hösthälsningar
Elisabet

Lillsis sa...

Hihihi, jag kommer ihåg när du brukade låsa dörren till bilen på älgsafarin...det var ju lugnt och tryggt så inte älgarna kom in. :-)

Nu ska jag masa mig ner i duschen för att sen åka och fixa nå vajsing med bilen, skulle ta typ 5 minuter men det var nå med oljan så det är väl bäst att fixa det.

Kram syster yster....hälsa familjen

Carinale sa...

Men goa Kaffebönan, trodde du var en kvinna att luta sig emot när man drar till skogs å så är du livrädd för såväl hästar som kor å älgar.
Jag kan följa med och hålla handen nästa gång ;)

Å det där med GPS, att åka lite vilse är en liten del av själva åkandet :)
HUr om helst så kom han välhållen hem igår (kanske tack vare GPS:en?)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...